متقاضیان واجد شرایط تراکتور‌های سهمیه‌ای جهاد کشاورزی به دلیل جایگزینی آنها با افراد سفارشی و رانت ایجاد شده و همچنین حذف اسم آنها از لیست دریافت کنندگان گله مندند و خواستار ورود متولیان امر برای رفع مشکل هستند.
کد خبر: ۱۰۱۰۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰ 20 November 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ تراکتور‌های سهمیه‌ای جهاد کشاورزی برای متقاضیان به‌ جای حل مشکلات آنها دغدغه جدیدی برای آنها به وجود آورده است. 

با حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی و تاکید و حمایت اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مبنی بر استمرار توزیع و ارتقا هدفمند مکانیزاسیون وفق برنامه و دقت بیشتر سازمان‌های جهاد کشاورزی در اهلیت سنجی متقاضیان تراکتور و کمباین برداشت غلات، تعداد ۱۲ هزار دستگاه تراکتور برای شش ماهه نخست سال جاری تخصیص گرفت.

اختلاف ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت تراکتورهای سهمیه‌ای جهاد کشاورزی با بازار آزاد به مشوقی برای خریداران تبدیل شده است.

این اشتیاق برای خرید تراکتور در روزها و ماه‌های اخیر به حدی رسیده که تعداد متقاضیان چند صد برابر تعداد سهمیه اعلام شده از سوی وزارتخانه شده و باعث ورود افراد تاثیر گذار و حتی کارمندان بانک و ایجاد رانت شده است.

حواشی این ثبت نام‌ها و سهمیه‌ها به امضای طومار اعتراض مردمی و کشیده شدن پای نماینده مجلس به این موضوع و حساسیت در بین مسوولان شده است به طوری که اعلام شده با دقت نظر بیشتری، افراد انتخاب خواهند شد.

مسوولان سازمان جهاد کشاورزی اختلاف قیمت تراکتورهای سهمیه‌ای با بازار آزاد و سختگیری‌های بانک‌ها را عامل نارضایتی عنوان می‌کنند.

بانک‌ها هم اجرای ابلاغیه و دستورالعمل‌های شرایط متقاضیان و راستی آزمایی خوداظهاری‌های متقاضیان را عاملی برای ایجاد مشکلات بر می‌شمارند.

اما متقاضیان نظر دیگری دارند و حذف اسامی افراد واجد شرایط و جایگزینی افراد سفارشی و رانت ایجاد شده را دلیل اصلی نارضایتی خود عنوان می‌کنند.

از نظر آنها افرادی که با فرمانداری و بخشدار و دیگر مسئولان شهرشان رابطه داشته باشند خیلی راحت‌تر در لیست برگزیدگان قرار می‌گیرد و سایر افراد با وجود داشتن شرایط لازم برای دریافت تراکتور‌ سهمیه‌ای در لیست دریافت کنندگان جایی ندارند. 

نداشتن رابطه با مسوولین ارشد مانع دریافت تراکتور سهمیه‌ای شده است!

احمدی یکی از کشاورزان گفت: من یک کشاورزم که سال‌هاست زمین کشاورزی دارم و شغل اصلی من و منبع درآمدم کشاورزی است؛ سال‌های گذشته خبری از تراکتور سهمیه‌ای با قیمت ارزان‌تر از بازار نبود به همین خاطر ما توان خرید تراکتور برای انجام کارهای کشاورزیمان را نداشتیم.

وی افزود: اکنون که حرف از این تراکتور‌ها‌ی سهمیه‌ای شد ما فکر کردیم یکی از مشکلاتمان حل شده اما اکنون می‌بینیم که شرایط برای منی که کشاورزم و هیچ رابطه‌ای با بخشدار و فرماندار و... ندارم هیچ تغییری نکرده است لطفا مسوولین مربوطه به این موضوع ورود و آن را مرتفع سازند.

افرادی که واجد شرایط نیستند را به فهرست دریافت کنندگان تراکتور اضافه می‌کنند

فرامرزی یکی دیگر از کشاورزان ایلامی افزود: با وجود اینکه من دارای مدرک کارشناسی کشاورزی، زمین زراعی و گواهی‌نامه رانندگی هستم اما با وجود رفت و آمد‌های زیادی که برای دریافت تراکتور سهیمه‌ای به جهاد کشاورزی داشتم نتوانستم یکی از این تراکتور‌ها را دریافت کنم.

وی گفت: طی این رفت و آمد‌ها دیدم تعداد زیادی از افرادی که شرایط لازم را هم نداشتن اما به واسطه‌ی روابطی که داشتند اسمشان به فهرست افراد دریافت کننده اضافه شده است.

شرایط دریافت تراکتورهای سهمیه‌ای

هرمز اقبالی، رئیس مکانیزاسیون جهاد کشاورزی بیان داشت: طبق دستورالعمل شرایط دریافت تراکتورهای سهمیه ای به این صورت است که کشاورز باید بومی همان شهرستان باشد، زمین زراعی داشته باشد، در پنج سال گذشته تراکتور سهمیه تسهیلاتی دریافت نکرده باشد، در سه سال گذشته سهمیه تراکتور نقدی دریافت نکرده باشد و علاوه بر اینها کشاورز باید متناسب با نوع تراکتوری که درخواست می‌کند سند زمین زراعی ارائه دهد (این سند می‌تواند به نام خودش یکی از اعضای خانواده او باشد.

وی افزود: ما برای هر نوع از تراکتورهایی که در اختیار مردم قرار می‌دهیم حداقل‌هایی در نظر گرفته‌ایم؛ کسانی که متقاضی تراکتور باغی باشند باید حداقل یک هکتار سند باغ داشته باشد، کسانی که متقاضی تراکتور سبک باشند باید یا سند سه هکتار زمین آبی داشته باشد یا سند شش هکتار زمین دیمی، در واقع شرایط دریافت انواع مختلف تراکتورها با هم متفاوت است اما این به معنای دادن اولویت به افرادی که زمین بیشتری در اختیار دارند نیست و افرادی که شرایط گفته شده را داشته باشند در لیست دریافت کنندگان قرار می‌گیرند.

اقبالی تصریح کرد: به خاطر بحث تحریم‌ها کارخانه‌های تراکتورسازی و کمباین سازی از سال ۹۸ موضوع سهمیه بندی تراکتورها را مطرح کردند و سالی دوبار به مدت ۶ ماه این سهمیه را در اختیار استان‌ها قرار می‌دهند ما هم با توجه به نیاز به هر شهرستان این سرمایه‌ها را بین آنها تقسیم می‌کنیم.

وجود ۶ هزار نفر متقاضی دریافت تراکتور در ایلام

وی عنوان کرد: به خاطر اختلاف قیمتی که بین کارخانه و بازار وجود دارد متقاضیان تراکتورها بسیار زیاد شده‌اند و ۶ هزار نفر متقاضی در استان وجود دارد در حالی که تعداد تراکتورهای سهمیه‌ای برای استان در خرداد ماه امسال ۲۰۰ دستگاه بوده است.

به دلیل بالا بودن تعداد متقاضیان کمیته فنی شهرستان که متشکل از مدیر و معاون، مسوول مکانیزاسیون شهرستان، روسای مراکز خدمات جهاد کشاورزی و حراست شهرستان‌هاست تعدادی از این متقاضیان را برای دریافت تراکتور سهمیه ای به استان معرفی می‌کنند.

تفاوت بالای بین تعداد متقاضی با تعداد سهمیه هر استان  باعث شده است که بین متقاضیان و مسوولین گله‌هایی پیش بیاید و کار به شکایت کردن هم برسد اما سعی بر این است که به کمک سازمان بازرسی این مشکلات را کاهش دهیم./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار