متاسفانه امروز در شرایطی که قوت غالب مردم نان است همه ما شاهد افزایش قیمت نان ،کاهش وزن و بی کیفیت شدن آن روی سفره های مردم هستیم وانتظار می رود مسئولان نظارتی و بهداشتی حداقل در بحث سلامت و بهداشت مردم در بحث نان توجه جدی داشته باشند چرا که امروز سلامت مردم در گرو نظارت های بهداشتی است. 
کد خبر: ۱۰۰۹۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶ 17 November 2021

تابناک ایلام، مجتبی کاور :: بهداشت یکی از مقوله های بسیار مهم هر جامعه محسوب می شود چرا که سلامت عمومی جامعه در گرو بهداشت است از این رو توجه به سلامت عمومی مردم ، نظارت بیشتر دستگاه های نظارتی و بهداشتی را میطلبد. 

 اوایل هفته گذشته بود با پیگیری خبرنگار تابناک و با دستور قاطع دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دهلران تولید و توزیع آرد کارخانه دهلران ممنوع شد و این امر بیانگر عدم توجه مسئولان نظارتی و بهداشتی را نشان می دهد چرا که بر اساس مستندات آزمایشگاهی که در اختیار دستگاه قضا است آرد توزیعی و مصرفی این کارخانه فاقد استانداردهای لازم بهداشتی بوده است موضوعی که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. 

کارخانه آرد دهلران از زمان تاسیس تا به امروز همواره دارای حاشیه های بهداشتی بوده وهست و میطلبید مسئولان بهداشتی به صورت مستمر از نحوه تولید و توزیع آرد این کارخانه نمونه های لازم را تهیه می کردند چرا که بحث سلامت مردم از مهترین اولویت های مسئولان بهداشتی است که متاسفانه کوتاهی نظارت کاملا مشهود است . 

 قطعا شرکت بازرگانی غله هم به عنوان یک نهاد مهم در بحث تامین گندم مصرفی استان باید بیش از گذشته به این مهم توجه می کرد چرا که پروتکل‌های بهداشتی در زنجیره گندم، آرد و نان از مهترین وظایف مسئولان غله هم می باشد که قصور و کوتاهی آنها در بحث نظارت بر ارتقاء و کیفیت آرد تخصیصی به نانوایان مشهود است چرا که اگر نظارتی صورت می گرفت شاهد مشکلات در آرد تولیدی ومصرفی این کارخانه نبودیم. 

ای کاش مسئولان غله برابر وظیفه ذاتی خود بررسي ونظارت وضعيت كارخانجات آرد و واحدهاي توليد نان علاوه بر شناسايي مشکلات اين واحد، نظارت بر ورود و خروج گندم كارخانه و همچین آرد که بحث سلامت عمومی است به امان خدا رها نمی کرد. 

متاسفانه امروز در شرایطی که قوت غالب مردم نان است همه ما شاهد افزایش قیمت نان ،کاهش وزن و بی کیفیت شدن آن روی سفره های مردم هستیم وانتظار می رود مسئولان نظارتی و بهداشتی حداقل در بحث سلامت و بهداشت مردم در بحث نان توجه جدی داشته باشند چرا که امروز سلامت مردم در گرو نظارت های بهداشتی است. 

حال سوال که اینجا مطرح است چرا مسئول فنی این کارخانه به راحتی از کنار مشکلات بهداشتی عبور کرده و برابر قانون به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده است موضوعی است که باید دستگاه های نظارتی پیگیری کنند. 

برابر آئين نامه اجرايي ماده هفت قانون مواد خوردني، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي صراحت دارد که مسئولين فني مي بايست:در موقع ساختن و ترکيب مواد مورد نظر شخصا حضور داشته و امور مربوطه را نظارت و سرپرستي نمايد و هر گونه تغيير اساسي که در شرايط تاسيس و بهره برداري کارخانه يا کارگاه حاصل مي شود، وزارت بهداشت را مطلع نمايد.

بند پ این آئین نامه عنوان می کند :ناظر باید نظارت فني و بهداشتي خود را کتبا به کارفرما گزارش دهد و کارفرما موظف به انجام نظر فني و بهداشتي مذکور مي باشد در غير اينصورت مسئول فني جريان امر را به اداره نظارت بر مواد غذایي و بهداشتي دانشگاه مربوطه اطلاع مي دهد تا رسيدگي و تصميم لازم اتخاذ شود موضوعی که باید نهاد های نظارتی از جمله مسئولان بهداشت باید پیگیر و پاسخگو باشند. 

 خوشبختانه در موضوع کار خانه آرد دهلران دادستان به عنوان مدعی العموم به خوبی عمل کرد و نظر شفاهی مسئولان وی را در خصوص مشکلات بهداشتی این کارخانه قانع نکرد و برابر قانون همه چیز را کتبا از مسئولان خواست و همین امر باعث شد که مسئولان مرتبط موضوع مشکلات آرد تولیدی را کتبا به دادستانی اعلام کنند. 

حال انتظار افکار عمومی از دادستان و دستگاه های نظارتی این است که برابر قانون تا حصول نتیجه علاوه بر برخورد قانونی با تخلفات بهداشتی وافراد که توجهی به سلامت مردم نداشتن وضعیت این کارخانه را یک بار برای همیشه روشن کنند ومردم با آسودگی قوت غالب خود که همان نان است مصرف کنند وانتظار بشتری از مسئولان ندارند !!/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار