مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: اقدامات موثر و پیشگیرانه باعث شده است که طی ۱۲ سال اخیر موردی از بیماری ویروسی انفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان دیده نشود.
کد خبر: ۱۰۰۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲ 10 November 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر رامین پورنجف اظهار داشت: پایش و رصد مکرر مرغداری های صنعتی گوشتی و تخم گذار و بومی، زیستگاه های پرندگان وحشی مهاجر و بومی از جمله این برنامه هاست که با مشارکت دستگاه های مرتبط چون حفاظت محیط زیست انجام می شود.

وی افزود: اکنون نیز به علت فصل حضور پرندگان مهاجر که استان ایلام در مسیر مهاجرت این پرندگان است، احتمال انتقال ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و شیوع آن در بین پرندگان وحشی بومی و سایر ماکیان استان توسط این پرندگان مهاجر دور از ذهن نیست.

پورنجف با بیان اینکه در سال جاری تاکنون هیچ موردی از این بیماری در استان مشاهده و گزارش نشده است، ادامه داد: ستاد استانی با حضور دستگاه های مرتبط با این بیماری فعال شده و گروه های گشت و نظارت نیز در حالت آماده باش هستند تا در صورت مشاهده هرگونه آثار این بیماری قبل از شیوع انتشار آن وارد عمل شوند.

وی یادآور شد: آزمایشگاه تخصصی استان برای تشخیص زودهنگام بیماری ویروسی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تجهیز شده است و تیم متخصصی نیز در این آزمایشگاه مستقر هستند.

وی با بیان اینکه اقدامات موثر انجام گرفته در سال های گذشته باعث جلوگیری از شیوع ویروس این بیماری خطرناک در استان ایلام شده، اضافه کرد: اکنون نیز برنامه ریزی های لازم برای پیشگیری و مقابله با این بیماری فراهم شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: در صورت مشاهده و تایید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باید لاشه پرنده معدوم سازی شود تا از شیوع و انتشار گسترده آن جلوگیری به عمل آید.

وی تاکید کرد: این بیماری از پرندگان قابلیت انتشار و سرایت به انسان را دارد و می تواند همچون ویروس کرونا یک پاندمی خطرناک در جامعه ایجاد کند که با معدوم سازی لاشه آلوده با شیوع و گسترش این ویروس مقابله می شود./م

بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار