اینکه اعضای شوراهای شهر تا چه اندازه به قوانین موجود آشنایی داشته ،چه میزان از کارکرد آنان منطبق با قانون است ،اما باید اذعان کرد که مدیرکل شهری و امور شوراهای استانداری در دوره جدید با اشراف کامل فعالیت شورای شهرهای استان را کلید زده اند و از این منظر تفسیرهای غیر منطبق با قانون از سوی برخی شوراها نمی تواند نافی کارکرد مثبت و اشراف مدیرکل شهری در این حوزه باشد .
کد خبر: ۱۰۰۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷ 09 November 2021

تابناک ایلام ::یکی از موضوعاتی که این روزها بخش قابل توجهی از اخبار رسانه های استان را به خود اختصاص داده است ،موضوع انتصاب شهرداران در دوره جدید فعالیت شوراهای اسلامی است .

هرچند سالها از احیای این اصل از قانون اساسی با عنوان واگذاری مدیریت شهرها به منتخبین ملت می گذرد اما در عین حال شوراها بعنوان یک نهاد مدنی از خلاء های قانونی برای نظارت بر عملکرد خود رنج می برند

موضوعاتی که به شکل سوء استفاده از جایگاه و شکل گیری رانت در شهرداری ها ظهور و بروز می کند .

با توجه به تشدید حساسیت ها در بین افکار عمومی شهرها ،گاها تفسیرهایی را از قانون شاهدیم که در بسیاری از موارد به عنوان چالش در مسیر فعالیت شوراهای نمود می یابند .

اخیرا بکارگیری یک معلم بعنوان شهردار شهر لومار در شهرستان سیروان بدلیل تعارض قانونی در نحوه بکارگیری ایشان حرف و حدیث هایی را به دنبال داشت .

از آنجاییکه براساس قانون نظارت بر شیوه نامه شوراها و نحوه فعالیت آنان به مدیرکل شهری و شوراهای استانداری مرتبط می باشد، موضوع بکارگیری شهردار سیروان را با مدیرکل شهری و شوراهای استانداری ایلام به بحث نشستیم تا مخاطبین بیش از پیش قانونی یا تعارض این انتصاب را در معرض قضاوت قرار دهند.

صرفنظر از اینکه اعضای شوراهای شهر تا چه اندازه به قوانین موجود آشنایی داشته ،چه میزان از کارکرد آنان منطبق با قانون است ،اما باید اذعان کرد که مدیرکل شهری و امور شوراهای استانداری در دوره جدید با اشراف کامل فعالیت شورای شهرهای استان را کلید زده اند و از این منظر تفسیرهای غیر منطبق با قانون از سوی برخی شوراها نمی تواند نافی کارکرد مثبت و اشراف مدیرکل شهری در این حوزه باشد .

از اینرو در گفتگویی با مدیرکل شهری استانداری زوایای آشکار و پنهان فعالیت شورای شهر و میزان فاصله تصمیمات آنان با نص قانون به بحث گذاشتیم .

مدیرکل شهری و امور شوراهای استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد : با عنایت به برگزاری انتخابات دوره ششم شوراهای اسلامی شهر و انتخاب اعضای جدید و لزوم اشراف آنها نسبت به وظایف و اختیارات قانونی خویش دفتر امور شهری با دعوت از اساتید و همکاران با تجربه دوره 3 روزه آموزش برای کلیه شوراهای اسلامی شهر تابعه استان ایلام برگزار گردید .

شريفي اصل در ادامه اظهار داشت: در راستای تاکید استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی و به منظور تقویت همه جانبه توان مدیریت شهری آموزش تخصصی برای شهرداران ، کارکنان شهرداری و اعضای شوراهای اسلامی صورت ویژه در دستور کار این دفتر قرار گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد:  جلسات متعددی با اعضای شوراهای اسلامی شهر در راستای نحوه انتخاب شهردار بر اساس مفاد آیین نامه شرایط احراز تصدی سمت شهردار برگزار و دستورالعمل و شیوه نامه های مربوطه نیز به فرمانداران و شوراها ابلاغ گردیده است .

مدیرکل دفتر شهری و شوراها خاطر نشان شد: آئین به کار رسمی و تحلیف دوره ششم اعضای شوراهای اسلامی شهر های تابعه استان نیز با حضور فرمانداران شهرستان و انتخابات هیات رئیسه نیز برگزار شده است.

وی بیان داشت : از تعداد ۲۷ شهرداری تا کنون برای ۱۷ شهردار حکم صادر شده و تعداد ۱۰ نفر از شهرداران نیز در مسیر مراحل قانونی و صدور حکم می باشند.

شرفی اصل با اشاره به استناد ماده ۵۱ قانون شهرداریها گفت: هر گاه یکی از کارکنان ادارات دولتی از طرف شورای اسلامی شهر برای تصدی شهرداری انتخاب شود اداره متبوع کارمند مکلف است با انتقال او موافقت نماید که بعد از فرایند انتخاب و صدور حکم انتصاب شهردار بر اساس مفاد قانون فوق اقدام خواهد شد.

گفتنی است استان ایلام دارای ۲۷ شورای اسلامی شهر و دارای ۱۳۷ نفر عضو شورا می باشند./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار