با احترامی که برای اعضای شورای شهر ایلام آن هم به نام شهروندان ایلامی قائل هستیم ،باید اذعان کرد هم رفتار اکثریت و هم اعتراض اقلیت از روز اول آغاز به کار این شورا هرگز برای تامین منافع شهروندان ایلامی نبوده است ،بلکه بیشتر فریاد ها و زیر میز زنی ها نشات گرفته از انسداد مسیرها برای تامین منافع بخشی از جریانات پشت صحنه نمایش شورای شهر ایلام صورت گرفته است .
کد خبر: ۱۰۰۷۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۶ 09 November 2021

تابناک ایلام؛ علی اصغر اسدی ::دیروز عصر شورای شهر ایلام در تصمیمی از پیش اتخاذ شده ،رای به انتخاب شهردار مرکز استان داد ،با رای ۴عضو از پنج عضو شرکت کننده در. رای گیری انتخاب شهردار ،منصور بهادری رییس شورای شهر ایلام ،بعنوان گزینه منتخب شورا در دالان سیر مراحل قانونی قرار گرفت .

 بررسی رفتار اعضای شورای شهر در چند ماهه اخیر ،یعنی آبستراکسیونهای متعدد اقلیت شورا ،قرار گرفتن منصور بهادری عضو غیر ایلی شورا در سبد موافقین شهردار پیشین ایلام ،رای به شهردار پیشین و در نهایت رد صلاحیت وی را می توان به تیزری نمایشی تشبیه کرد که رخداد های مکتوم شورای شهر را به طور کامل در معرض نمایش قرار داده است .

سناریویی که از پیش پایان آن بر صاحبان تحلیل و اندیشه نمایان بود ،معامله ای درون ساختاری با هدفی بزرگتر از انتخاب شهردار ،نه در راستای جلوگیری از بر زمین ماندن منافع شهروندان ،بلکه در مسیر یک جابجایی بزرگ در ترکیب شورای شهر !بازگشت عنوان اکثریت به شورای شهر ایلام !!

سناریویی که بازیگردانی آن به ظاهر در اختیار رییس شورای شهر ایلام قرار داشت تا پس از چند هفته عروسک گردانی بر روی سن شورای شهر ،با انتخاب وی به عنوان شهردار خاتمه پذیرد .

هر چند ساده اندیشانه است که تصور کنیم این پایان نمایش بود !اما باید دید نمایشی که اینک به سریالی چند قسمتی تبدیل شده است، پس از تغییر ترکیب اکثریت و اقلیت شورای شهر با همین آهنگ پیش خواهد رفت، یا واقعا پایانی شوم برای عضو شهردار شده شورای شهر رقم خواهد خورد ؟!

هر چند سناریو‌ نویسان نمایش شورای شهر ایلام با مهارت خاصی آثار دمکراسی را بر صحنه الصاق نموده اند ،اما با این وجود باید گفت یک پای دمکراسی در این نهاد دمکراتیک همچنان چوبی است و همین امر باعث خواهد شد تا منافع شهروندان ایلامی و انتخاب آنان به مایه ای برای قوام بخشی به خمیر قبیله سالاری در این نهاد مدنی تبدیل شود .

موضوعی که همسو با اهداف منفعت طلبانه ای که سالهاست شورا را از ریل دمکراسی و تامین حقوق شهروندان خارج نموده است ،همچنان در خدمت اهداف مستتر در ورود پر حاشیه یک جریان خاص به این نهاد مثلا مردم‌سالار! قرار گیرد .

اگر چه معتقدیم در نهادهای مدنی و انتخابی اقلیت و اکثریت شاکله آزادی و دمکراسی قلمداد شده و اصولا شکل گیری اقلیت و اکثریت برآمده از روح مردمسالاری است ،در نهادهای مبتنی بر رای مردم ، ترکیب اقلیت و اکثریت تبلور تکثر و تعدد اندیشه ها به حساب می آیند ,مشروط بر اینکه این اقلیت و اکثریت ها به ابزاری برای صیانت از آن نهاد و جلوگیری از حرکت به سمت تمامیت خواهی و تک‌صدایی تبدیل شود نه فرصتی برای سوء استفاده و مال اندوزی فرد یا افراد خاص !

با احترامی که برای اعضای شورای شهر ایلام آن هم به نام شهروندان ایلامی قائل هستیم ،باید اذعان کرد هم رفتار اکثریت و هم اعتراض اقلیت از روز اول آغاز به کار این شورا هرگز برای تامین منافع شهروندان ایلامی نبوده است ،بلکه بیشتر فریاد ها و زیر میز زنی ها نشات گرفته از انسداد مسیرها برای تامین منافع بخشی از جریانات پشت صحنه نمایش شورای شهر ایلام صورت گرفته است .

ولو اینکه ظاهر امر نشان می دهد که چهار رای از پنج راییی که به نام رای مثبت برای انتخاب شهردار جدید ایلام راهی صندوق شد کاملا مبتنی بر قانون بود ،اما حرکت ناشیانه اقلیت شورای شهر در عذر خواهی از مردم ایلام را باید مضحک ترین شیوه اعمال قانون در این نهاد مدنی نام نهاد .

اما در انتهای مطلب ،دو نکته ای که باید هم مدنظر اعضای شورای شهر قرار گیرد و هم شهروندان ایلامی 

نکته اول شکاف ایجاد شده در بین هفت عضو شورای شهر به نام اقلیت و اکثریت که از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار این شورا دهان باز کرد ،اینک به دره ای عمیق تبدیل شده است و پر کردن این دره کار چندان آسانی هم نیست ،دره ای که منافع شهروندان ایلامی را خواهد بلعید 

بنابراین اعضای شورای شهر ایلام ،چنانچه با صداقت پا به این وادی گذاشته اند، باید این را بدانند که تنها راه حذف این شکاف بزرگ، کوتاه آمدن از خواسته های فردی و قومی و بازگشت به مسیر خدمت به شهروندان است 

نکته دوم ،اقلیت شورا باید بدانند به هر تقدیر با این سناریویی که رقم خورد ترکیب اکثریت و اقلیت دچار دگرگونی شد، در این ترکیب یار آزاد این ترکیب از بازی خارج تا با ورود یک عضو علی البدل به درون بازی ، ترکیب به گونه ای دیگر رقم بخورد 

چه بخواهید و چه نخواهید ترکیب این است که شکل گرفته است و کاری هم از پیش نخواهید برد ،قانون هم به صراحت بن بست شکنی کرده است ،چنانچه با تصور استفاده ابزاری از آبستراکسیون دنبال اعمال نظر هستید ، این نکته را هم از یاد نبرید که قانون برای این رفتار تعمدی بن بست ندارد و عدم حضور پیاپی در جلسات به مجوزی برای لغو عضویت اعضای غیبت کننده تبدیل خواهدشد .

از اینرو به اعضای اقلیت توصیه می شود با تمکین و احترام به حقوق شهروندان، در مسیر خدمت به مردم قرار گیرند و با این رفتارهای غیر دمکراتیک ،نه عرض خود ببرند و نه برای شهروندان اسباب زحمت شوند !/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار