آری در ساختار مدیریت کشور دستگاههای حساسی نظیر هلال احمر وجود دارد که هدف و آرمانی جز خدمت رسانی ،کمک رسانی و فعالیت در مسیر سلامت و بهبود شرایط به نفع سلامت انسان ها ندارند .
کد خبر: ۱۰۰۶۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲ 03 November 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::در ساختار اجرایی و مدیریتی کشور ،دستگاهها و سازمان ها به چند دسته تقسیم می شوند ،برخی که وجودشان عامل رشد ،توسعه ،شکوفایی و تعالی جامعه است ،برخی سلامت و جان مردم به آنها مرتبط است و برخی که در مقطعی براساس یک تصمیم آنی و یک اتفاق ایجاد شده اند و با وجود بسته شدن پرونده آن رویداد ،برای خود صاحب سازمان و ساختار شده و بودجه مملکت را فقط فنا می کنند .

برخی دستگاه‌ها شاید بودنشان برای مملکت هزینه آفرین است ،اما نبودشان نه تنها آسیبی به مردم نرسانده و در امورات مملکت داری هیچ خللی ایجاد نمی کند بلکه در بعدهایی می توان گفت حتی به سود کشور است .

هدف ما در این مطلب دستگاههایی است که از تمامی ابعاد بر زندگی مردم اثر گذارند ،دستگاههای تخصصی که تغییر نگاه به شیوه مدیریت آن و یا دخیل دادن دیگر عوامل حاشیه به مدیریت آن می تواند سلامت جامعه و در گامی بالاتر جان انسان ها را تحت شعاع قرار دهد .

آری در ساختار مدیریت کشور دستگاههای حساسی نظیر هلال احمر وجود دارد که هدف و آرمانی جز خدمت رسانی ،کمک رسانی و فعالیت در مسیر سلامت و بهبود شرایط به نفع سلامت انسان ها ندارند .

شاید از این منظر است که بر خلاف تمامی سازمان ها مدیر گزینی در این سازمان خدمات رسان تابع پروتکل های خاصی است و باید دقت شود در راستای جلوگیری از به حاشیه رفتن ماموریت ها حساس آن ، انتصاب مدیران آن کمتر رنگ و بوی جناحی و سیاسی به خود بگیرد .

اما شوربختانه باید گفت مداقه در نوع برخوردها با این دستگاه حساس تخصصی و تاثیر گذار بر زندگی مردم نشان می دهد که بر خلاف انتظارات و تصورات شکل گرفته در راستای نگاه تخصص محور به آن ،همسو با دیگر دستگاههای غیر حساس دیگر نگاه به این سازمان نگاهی سیاسی توام با منفعت طلبی است ،موضوعی که در کنار به محاق بردن ماموریت های تخصصی آن ،می تواند منشأ شکل گیری رفتارهای فسادآور و رانتی در آن شود .

حالا که بر اساس تصمیم دولت ،همتی رییس جمعیت هلال احمر با وجود خوش رقصی هایش برای دولت جدید بنوعی محترمانه عزل شد ،بنا نداریم پشت سر مرده حرف بزنیم ولی به این نکته بسنده می کنیم که کنار رفتن همتی با قدرت مصاف است با کنار رفتن رانت از این دستگاه مهم با تمام زوایای پنهان و آشکارش !.

حضور این چهره در صدر جمعیت هلال احمر باعث شد تا سلسله وار تمامی ساختار هلال احمر را به کانون باند بازی و قوم سالاری تبدیل کنند که قطعا این نوع برخورد منشأ شکل گیری فساد ساختاری در آن شده است که به بررسی بیشتری نیاز دارد.

مداقه در ساختار هلال احمر استان ایلام بعنوان تصویری گویا از هلال احمر مرکز ؛زوایای ظهور و بروز مدیریت رانتیر را در این سازمان بر روی ما می گشاید ،نحوه مدیر گزینی ،انتصاب معاونین این جمعیت نه بر اساس شایسته سالاری بلکه به نوعی مهره چینی با چشم انداز استمرار تصاحب مدیریت آن معنا می شود .

از درون این ساختار خبرهای خوبی به گوش نمی رسد ،گویی جریان قدرت هلال احمر را از روی ریل خدمات دهی خارج و به حیاط خلوت خود تبدیل کرده اند که خبر اتفاقات درون آن بزودی در مطالب متعدد انتشار خواهد یافت .

اما علی الحساب از سیستم نظارتی برون سازمانی ،نه نظارت درون سازمانی که خود نقش دستمال کثیف پیدا کرده است !!انتظار می رود موضوع بازگشت به خدمت نیرویی که سالهاست بازنشسته شده است را به دقت مورد واکاوی قرار داده و مانع از این شوند این حیاط خلوت به جای خدمت به ابزار سواستفاده جریان قدرت تبدیل شود !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار