بعد از اطلاعیه شرکت گاز ایلام مبنی بر قطعی 3روز گاز در بخش هایی از شهرستان دهلران در هفته گذشته، گویی که قرار است قطعی و یا جنگ تمام عیاری این شهرستان 67هزار نفری روی بدهد چرا که مردم شهر دهلران ، بخش موسیان و بخش مرکزی از پنج شنبه هفته گذشته، با هجوم به نانوایی ها به دنبال ذخیره سازی نان بودند.
کد خبر: ۱۰۰۵۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶ 01 November 2021

تابناک ایلام مجتبی کاور :: بعد از اطلاعیه شرکت گاز ایلام مبنی بر قطعی 3روز گاز در بخش هایی از شهرستان دهلران در هفته گذشته، گویی که قرار است قطعی و یا جنگ تمام عیاری این شهرستان 67هزار نفری روی بدهد چرا که مردم شهر دهلران ، بخش موسیان و بخش مرکزی از پنج شنبه هفته گذشته، با هجوم به نانوایی ها به دنبال ذخیره سازی نان بودند.

موضوعی که نمی توان به سادگی از کنار ابعاد اجتماعی ، روانی آن گذشت، چرا که از زمان انتشار اطلاعیه شرکت گاز تا ساعت 20شب گذشته، مردم بدون توجه به ویروس کرونا و هشدار پیک ششم آن،  با اذحام و حضور در صفوف در هم تنیده به دنبال  تامین نان و سوخت مورد نیاز در این شهرستان مرزی بودند که  زوایای پیدا و پنهان زیادی را علنی کرد.

نکته اول : اطلاعیه قطعی گاز  به زیبایی هر چه تمام تر زوایای پنهان زیر پوست شهرو ضعف در ساختار مدیریتی اجرایی کشور را برای همگان عیان کرد که قوت غالب مردم این نان است .

مردمی که در اوج ثروت در فقر به سر می برند و این را می توان از دفتر های قطور نسیه نان ؛  تاودیعه گذاشتن کارت بانکی یارانه در اکثر نانوایی ها شهر فهمید. موضوعی که سالهاست دولت ها به عنوان میراث ماندگار به همدیگر می سپارند و تاکنون هم هیچ یک از دولت ها با شعار های شیرین خود و مسئولینی که وعده بهشت به مردم داده اند نتوانسته اند نه تنها  بساط نان نسیه را از نانوایی ها را جمع کنند، بلکه شاهد قطورشدن دفتر های نان نسیه درنانوایی ها هستیم واین را می توان از صحبت های اخیر حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی  در برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه فهمید که عنوان داشت؛حدود 40میلیون نفر از جمعیت کشور نیاز به کمک فوری و آنی دارند فهمید !

نکته دوم: اواسط  هفته گذشته بوده که اخلال در جایگاه های سوخت کشور اتفاق افتاد که بعد از کلی تایید  و تکذیب مسئولان در خصوص حمله سایبری ،بالاخره مسئولان پذیرفتند که حمله سایبری از طرف یک کشور خارجی بوده است وتا به امرز نیز آثار مخرب این حمله سایبری مرتفع نشده است.

حال قرار است 3روز گاز 8هزار خانوار یک شهرستان قطع شود که بدون شک باعث اختلال در زندگی روزمره مردم خواهد شد .قطعی گاز که نه بر اثر حمله سایبری بلکه به خاطر جلوگیری از حادثه غیرمترقبه اتفاق می افتد واینجاست که پدافند غیر عامل و ستاد بحران باید عاملیت خود را نشان بدهند که این سازمان های عریض  برای مواجهه شدن با حوادث غیر مترقبه از میزان آمادگی برحوردارند .یا اینکه تنها با گرفتن جلسه و امضا صورت جلسه رفع تکلیف می کنند تا بحران یا حادثه ای  رخ دهد واعلام موجودیت کنند!

چرا که قطعی گاز 3روزه دهلران اتفاقی است که حادثه نبود ، اما حادثه آفرید،حادثه ای از جنس اذحام جمعیت ،سرگردانی و معطلی ساعت ها مردم در این شرایط کرونایی برای تهیه نان ، گاز و... خود گواه بر عدم توجه مسئولان و نداشتن برنامه برای اداره امور را نشان می دهد که این شرایط محک بسیار خوبی برای سازمان های عریض طویل بنام پدافند غیر عامل و مدیریت بحران بود

مدیریتی بحرانی که درست یک روز قبل از قطعی گاز تشکیل جلسه داد تا اداره امور را مدیریت کنند، این در حالی بود که حدود 4روز جلوتر شرکت گاز اطلاعیه قطعی گاز را اعلام کرده بود ،اما هر چه بود جای خالی مدیرکل بحران استانداری و مدیرکل پدافند غیر عامل کاملا مشهود بود ! به راستی اگر به جای تعمیرات حادثه ای رخ می داد مسئولان چه تدبیری بری اداره امور زندگی مردم داشتند ؟ البته شانس مردم را یاری کرد که حمله سایبری رخ نداد  ،چون مسئولان ما سالهاست شعار گونه و با توسل  اموررا اداره می کنند تا استفاده ازتکنولو ژی !

نکته سوم : نکته ای درناک از مدیریت مسئولان این است که مردم ما هم  تا چشمشان به یک صف می خورد خواسته یا ناخواسته تلاش می کنند با ملحق شدن به آن صف،آن را طولانی تر کنند ،هر چند سالها ست به خاطرسوء مدیریت اجرایی صفوف در هم  تنیده به آداب رسوم و  زندگی ما ایرانی ها اضافه شده است. موضوعی که ریشه های مختلف اجتماعی ، سیاسی دارد که از باب اجتماعی بیانگر تکاپوبرای گذراندن  مقطعی از شرایط موجود پیش آمده ،حتی برای چند روز هم شده را نشان می دهد و از باب سیاسی عدم اعتماد مردم به صحبت ها و وعده مسئولان است که چهار دهه تنها شعار سر می دهد، که هر دو آنها باعث شده تا شرایط جامعه ما با کوچکترین شایعه ، یا اتفاق  تحت تاثیر قرار بگیرد ،حتی با حمله سایبری  !

 نکته چهارم : سواد رسانه ای است که این روزها متاسفانه بسیاری از مردم وحتی مسئولان به آن توجهی چندانی ندارند.چرا که بدون توجه به اصول اطلاع رسانی و با تکیه بر موج اطلاع رسانی ،افراد فاقد تخصص و اخبار ،بدون منبع سوار بر موج رسانه ایی می شوند ،که نتیجه آن می شود بحران های اجتماعی !که تشکیل صفوف بلند تنها نمونه کوچکی از آن است که حتی مسئولان هم تحت تاثیر آن قرار می گیرند !

نکته پنجم : باز آفرینی اعتماد اجتماعی وداشتن برنامه برای اداره امو از مهمترین موضوعاتی است که در جامعه ما به شدت احساس می شود و مسئولان دستگاه های متولی باید تلاش کنند برنامه ها و شعار های کلیشه ای را کنار بگذارند و با برنامه مشخص  امور حوادث طبیعی و غیر طبیعی را کنترل کنند .تا مردم شرایط را بحران زده تلقی نکنند تا خانوادگی برای ذخیره نان به نانوایی های هجوم ببرند و بالای 200تا 300عدد نان ذخیره کنند.

  در صورتی که می توانستند با اطلاع رسانی صحیح  اعلام کنند که  نانوایی های کشیک در ایام قطعی گاز فعال هستندو  شرایط را کنترل می کردند. بدون شک  استفاده صحیح از ابزار های اطلاع رسانی و تکیه بر تکنو لوژی می تواند سواد رسانه ای را در جامعه گسترش دهد.

در غیر ایصورت باید همچنان شاهد خلق صحنه های عدم مدیریت صحیح از سوی مسئولان و تشکیل صفوف طولانی  مردم بود . دراین راستا توصیه می شود مجلس به جای دنبال نمودن طرح طرح صیانت ،با طرحی بالا بردن سواد رسانه ای مسئولان و جامعه را در دستور کار داشته باشند، تا بستر لازم  برای کنترل  رویداد های طبیعی و غیر طبیعی وجودداشته باشد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار