با وجود اینکه در استان ما تکرار رویدادهای تلخی همچون قتل های متعدد و نزاع های پی در پی ،تصویری خشن از جامعه ایلامی ترسیم کرده است ،اما باید گفت بنیان خانواده در این استان از استحکام بالایی برخوردار بوده و خبر پیدا شدن این کودک رها شده را باید سرآغاز یک بحران در ساختار اجتماعی استان به حساب آورد .
کد خبر: ۱۰۰۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱ 24 October 2021

تابناک ایلام، علی اصغر اسدی ::روز گذشته فرمانده نیروی انتظامی شهرستان هلیلان از پیدا شدن دختر یکی دو ساله رها شده در پارک جنگلی سیمره خبر داد .

بعید می دانم در حالیکه رسانه ها و شبکه های اجتماعی استان از خبر پیدا شدن این دخترک معصوم پر شده است ،بازهم بخواهیم با شک و تردید بنویسیم؛ این کودک خردسال گم شده است !چرا که اولا این کودک توان جدا شدن از خانواده اش را ندارد و در ثانی اگر هم فرض را بر گم شدن بگذاریم یقینا با این حجم از انتشار خبر، می بایست تاکنون سر و کله والدینش پیدا می شد .

پس بنا را بر همین گزاره می گذاریم که پدر و مادری به هر دلیلی که نیاز به واکاوی دارد ،این کودک را در وسط جنگل رها کرده اند تا خود را از قید دو مسأله رهایی بخشند ؛یا این کودک را قبلاً دزدیده اند  و یا اینکه توان بزرگ کردن آن را ندارند !

چنانچه هر کدام از حالت های گفته شده را برای چرایی رها شدن این کودک بی پناه در دل جنگل معیار قرار دهیم ، این مسأله به یک جا ختم خواهد شد ؛«بحران اجتماعی آنچنان در جامعه ما ریشه دوانیده است که هیچ جایی برای ترحم باقی نگذاشته است »

نکته مغفول مانده در بررسی خبرهای انتشار یافته از سوی رسانه ها و شبکه های اجتماعی استان ،به رغم انتشار لحظه ای خبر وضعیت این کودک ،هیچکدام از آنان به بررسی چرایی وقوع این اتفاق تلخ نپرداخته اند.

طبیعی است در جامعه ای که از بس خبر حوادث تلخی نظیر خودکشی و دگرکشی ودیگرآسیبهای اجتماعی در آن پمپاژ شود ،خبر با اهمیتی همچون رها شدن یک کودک بی دفاع در دل جنگل باید هم در دل این حجم از احبار متنوع گم وگور شود و مردم با بی اعتنایی از کنار آن عبور کنند.

اما با وجود اینکه در استان ما تکرار رویدادهای تلخی همچون قتل های متعدد و نزاع های پی در پی ،تصویری خشن از جامعه ایلامی ترسیم کرده است ،اما باید گفت ؛بنیان خانواده در این استان از استحکام بالایی برخوردار است و خبر پیدا شدن این کودک رها شده را باید سرآغاز یک بحران در ساختار اجتماعی استان به حساب آورد .

البته نباید این گزاره را هم از قلم انداخت که بدلیل وضعیت جغرافیایی مکان پیدا شدن این کودک ،احتمال اینکه به استان ما تعلق نداشته باشد بسیار زیاد است و این موضوع باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد .

اما با در نظر گرفتن این احتمال که این اتفاق از سوی یک هم استانی صورت گرفته باشد ،باید دستگاههای مسئول به دقت  ریشه های این رویداد تلخ اجتماعی متاثر از عوامل گوناگون را دنبال کنند.

چرا که ساختار محکم خانواده در جامعه سنتی ایلام ولو بدلیل فقر و تنگدستی ،اجازه چنین برخوردی از سوی پدران و مادران را نخواهد داد و درکنار این موضوع که  خانواده در بین ایلامیان از جایگاه ارزشمندی برخوردار است ،عزت نفس بالای مردمان این دیار ،مانع از بروز چنین رفتاری با فرزندانشان شده است .

پس این موضوع می تواند در یک بحران خاموش اجتماعی ریشه داشته باشد.همانگونه که در سطور بالا به آن اشاره شد چنانچه این موضوع از سوی یک هم استانی صورت گرفته باشد ،باید آن را یک زنگ خطر جدی در شکسته شدن جایگاه و  بنیان خانواده در ایلام به حساب آورد .

زنگ خطری که قطعا بحران های اجتماعی و وضعیت اقتصادی جامعه عامل به صدا درآوردن آن است. پس مسئولین به جای تلاش برای قطع کردن صدای این زنگ خطر ، برای جلوگیری از عمق یافتن بحران های اجتماعی در استان فکری اساسی بنمایند ./م

بیشتر بخوانید

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار