مرور روزنامه‌های پنج شنبه ۲۹ مهرماه
جوگیر شدن تولیدکنندگان لوازم خانگی برای گرانی بی‌دلیل!، توافق با مسکو برای فعالیت‌های امنیت‌ساز در منطقه، دستور رئیسی برای پیگیری بی ثباتی در بازار، پاندمی اخبار جعلی برای واکسن در فضای مجازی، سکوت اقتصاددانان درباره راهکار پاستورنشینان، مذاکرات برجام در کشاکش کارشکنی آمریکا و موافقت اروپا، تلاش برای محاکمه زنگنه و ابتکار و بازگشت جامعه روحانیت به سیاست از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۰۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱ 21 October 2021

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز پنج شنبه ۲۹ مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که اتهام تشویش اذهان عمومی و خسارت میلیاردی به ابتکار و زنگنه توسط نمایندگان مجلس، «ثمن» دولت برای مسکن میلیونی، گروسـی به‌دنبال دیدار با رئیسی و دگرگونی جغرافیای طلاق در صفحات نخست تعدادی از روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 
 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

تاثیر‌های منطقه‌ای روابط ایران و عربستان

قاسم محبعلی تحلیلگر مسائل خاورمیانه طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: افق‌های پیش‌رو در روابط ایران و عربستان، موانع فعلی کاهش تنش میان دو کشور و همچنین تاثیر ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور برمنطقه، این امیدواری را ایجاد کرده است که مذاکرات فعلی به سمت روند مثبت پیش برود. اظهارات دو طرف نسبت به یکدیگر تغییر کرده و تبلیغات منفی دو کشور علیه یکدیگر کاهش داشته است و همچنین در حوزه یمن عملیات‌ها چه از سمت عربستان و چه از سمت انصارا... کاهش یافته است. این مذاکراتی هم که در سطوح امنیتی صورت گرفت ارزیابی‌های مثبتی را برای دو طرف به وجود آورده و روند تا اینجا روبه جلو و مثبت است، اما واقعیت این است که اختلافات ایران و عربستان اختلافاتی متعدد و پیچیده است که حل و فصل آن ساده به نظر نمی‌رسد. این اختلافات مجموعه‌ای از موضوعات شامل دوجانبه، منطقه‌ای و نوع نگاه دو کشور به مساله مذهب، دین و فرقه است که از سوی طرفین در این موارد تفاوت‌های جدی وجود دارد و دو کشور نگرانی‌هایی نسبت به یکدیگر دارند. همه این مجموعه اختلافات به مولفه دیگری بستگی دارد که آن مناسبات ایران با جهان در قالب برجام است و این مسائل را باید با هم و هم‌راستا پیش ببرند چراکه روی یکدیگر تاثیر دارند. هر دو کشور ایران و عربستان امروز تمایل و نیاز برای کاهش تنش و بهبود روابط با یکدیگر دارند. به‌نظر می‌رسد عربستان با توجه به تحولاتی که در سیاست خارجی ایالات‌متحده درقبال خاورمیانه ایجاد شده و پیگیری خروج این کشور از عراق و افغانستان که به جایگزینی رقبای این کشور مثل قطر و ترکیه منجر شده است، آن‌ها را متوجه کرده که درحال از دست دادن نقش خود هستند و در اینجا ارتباط با ایران به‌عنوان بازیگر متفاوت شاید بتواند بخشی از کاهش نقش عربستان را بهبود ببخشد. البته این یک رابطه دوطرفه است چراکه ایران نیز در این برهه زمانی با توجه به مشکلاتی که در منطقه با آن درگیر است، نیاز دارد که مشکلاتش را با عربستان کاهش دهد چراکه مشکلات ایران با کشور‌های کوچک عربی منطقه نیز ناشی از بالا رفتن سطح تنش با عربستان است و این مجموعه دلایل نوعی خوشبینی را درخصوص اراده دو طرف برای کاهش تنش به وجود آورده است، اما همان‌طور که اشاره کردم مسائل ایران و عربستان بسیار پیچیده و مسائل منطقه نیز غیرقابل پیش‌بینی است. مذاکرات در سطوح امنیتی بیشتر مذاکراتی برای دست یافتن به ارزیابی دو طرف از یکدیگر است و تا زمانی که مذاکرات روی میز دیپلمات‌ها و سطوح عالی سیاسی نرسیده باشد، نمی‌توان گفت که طرفین به توافق نزدیک شده‌اند. دومین موضوع این است که مذاکرات ایران و عربستان تنها به اراده دو کشور وابسته نیست بلکه تحولات منطقه و اراده آمریکا و قدرت‌های بزرگ هم در این راستا نقش‌آفرین هستند. به‌ویژه اسرائیلی‌ها هم از پیشرفت این مذاکرات نگران بوده و سعی دارند این روند را تخریب کنند که البته ممکن است در این مسیر تنها نباشند که این موضوع نیز به پیچیدگی روند کاهش تنش می‌افزاید. رابطه ایران و عربستان تنها آثار دوجانبه نداشته و آثاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد. برای مثال رابطه ایران با کشور‌های کوچک عربی مانند امارات و بحرین به رابطه این کشور با عربستان بستگی دارد. این ابتکار عراقی‌ها به دلیل منافع خودشان بود چراکه با خروج نیرو‌های ایالات‌متحده از این کشور، بغداد نگران است که به صحنه‌ای برای رقابت‌های تهران و ریاض بدل شود و به همین دلیل علاقه‌مند هستند روابطی به دور از تنش در منطقه حاکم شود.

 

در حاشیه گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور

روزنامه جمهوری اسلامی طی بادداشتی در شماره امروز خود با عنوان در حاشیه گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور نوشت: درباره محتوای گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور رئیسی نکات زیادی وجود دارند که پرداختن به آن‌ها مجال دیگری را می‌طلبد، ولی در مورد چگونگی این گفتگو و یکی از محور‌های اصلی آن لازم است در این فرصت نکاتی را به ایشان یادآور شویم. می‌دانیم که عده‌ای با این تصور نادرست که فقط خودشان خواهان موفقیت دولت سیزدهم هستند، این قبیل تذکرات را نوعی ضدیت با این دولت و شخص رئیس‌جمهور رئیسی قلمداد خواهند کرد، ولی قرار نیست ما وظیفه رسانه‌ای خود را به تصور نادرست این و آن گره بزنیم و از تذکرات مشفقانه و انتقادات منصفانه و خیرخواهانه کوتاه بیائیم. قبلاً اعلام کردیم و باز هم تاکید می‌کنیم که نگاه ما به دولت‌ها ازجمله دولت سیزدهم، نگاه ملی است و بر همین اساس، موفقیت آن را موفقیت کشور و ملت می‌دانیم و برای تحقق این موفقیت به وظایف رسانه‌ای خود، اعم از تایید و تشویق و نقد، عمل خواهیم کرد.
گفتگوی رئیس‌جمهور نباید تشریفاتی و خالی از سوال‌های واقعی مردم باشد. مصاحبه‌کننده‌ای که رسانه ملی تعیین کرده، در آغاز مصاحبه گفت قرار است سوال‌های مردم را مطرح کنم، ولی چنین نکرد و گفتگو با تعارف و تشریفات برگزار شد. در چنین گفتگوئی چیزی نصیب مخاطبان نمی‌شود.
شاید مشکل این باشد که مصاحبه‌کننده نباید ثابت باشد بلکه ایجاد تنوع بتواند این مشکل را حل کند.
یکی از عوارض منفی تعارفی بودن گفتگو با رئیس‌جمهور رئیسی این بود که مصاحبه‌کننده وقتی با این سخن مکرر مصاحبه‌شونده مواجه شد که مشکلات کنونی نتیجه سیاست‌های قبلی است، به خودش اجازه نداد بپرسد در مورد مشکلاتی از قبیل نیاز‌های روزمره معیشتی مردم که می‌توان آن‌ها را سریعاً حل کرد چرا هنوز موفقیتی به دست نیاورده‌اید؟ همین رسانه ملی، دولت دوازدهم را هر لحظه سرزنش می‌کرد که نمی‌تواند مشکل کوچکی مثل گران شدن مرغ را حل کند. حالا که تخم همان مرغ به مشکل تبدیل شده و از شانه‌ای ۳۵ هزارتومان در دولت دوازدهم به ۶۰ هزارتومان، یعنی نزدیک دو برابر، در این دولت رسیده، چرا ساکت است و مصاحبه‌کننده منتخب هم از رئیس‌جمهور نمی‌پرسد آیا دو ماه برای حل این مشکل کافی نبود؟
جواب این سوال را می‌دانیم چیست، ولی انتظار این بود که آقای رئیس‌جمهور این واقعیت را می‌گفت که این دولت هم گرفتار عواملی خارج از حیطه تصمیم‌گیری‌های خود است که نمی‌تواند این قبیل مشکلات را نیز حل کند.
توصیه ما به آقای رئیس‌جمهور اینست که واقعیت‌ها را شفاف و با صداقت با مردم در میان بگذارد که اگر چنین کند، قطعاً با استقبال مردم مواجه خواهد شد و به موفقیت نزدیک‌تر خواهد بود.


تشکیل اتاق عملیات تخریب دولت و مجلس انقلابی

علیرضا سلیمی عضو هیأت‌رئیسه مجلس طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز نوشت: تصویب محرمانه ماندن لیست اموال و دارایی نمایندگان در مجلس یازدهم، دروغ اصلاح‌طلبان و رسانه‌های زنجیره‌ای آنهاست، این در حالی است که این موضوع در مجلس هشتم تصویب و سپس در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در دوران ریاست آقای رفسنجانی بر آن مجمع به تصویب رسیده بود. چون مجلس یازدهم هفته گذشته چند مصوبه بسیار خوب و انقلابی داشت، رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان برنامه‌ریزی تخریب مجلس یازدهم را در دستور کار خود قرار دادند.
اتاق عملیاتی برای تخریب همزمان مجلس یازدهم و دولت سیزدهم از سوی برخی اصلاح‌طلبان و دولتمردان سابق تشکیل شده است؛ این در حالی است که این اقدام آن‌ها بر اساس سیاست «هدف، وسیله را توجیه می‌کند» است و آن‌ها می‌کوشند با وسایل مختلف از جمله دروغ و اخبار کذب و اتهام بستن به دیگران، اهداف سیاسی خود را دنبال کنند.


اخیرا یک نظرسنجی از سوی اصلاح‌طلبان علیه مجلس یازدهم صورت گرفت و موضوع جالب آن است که دم خروس این نظرسنجی زمانی بیرون زد که آن‌ها با یک منتخب رد اعتبارنامه در مجلس مصاحبه کردند که اصلا او به نمایندگی مجلس نرسیده بود؛ چرا که مجلس یازدهم اعتبارنامه آقای سینا کمال‌خانی را رد کرده بود.
مردم و افکار عمومی دلیل محرمانه ماندن اعلام لیست اموال و دارایی مسؤولان و مسببان این کار را می‌شناسند و متوجه آن هستند.
نقش مجلس یازدهم در محرمانگی لیست اموال و دارایی مسؤولان دروغی بزرگ بود که غوغاسازان آن را مطرح و سعی کردند با غوغاسازی علیه مجلس انقلابی خوراک رسانه‌ای لازم را برای بیگانگان تهیه کنند. این در حالی است که این روش در برجام و «اف‌ای‌تی‌اف» و قرارداد‌های نفتی هم به کار رفته بود.
دولت سابق، یک دولت امنیتی و به اصطلاح محرمانه بود؛ چرا که در دولت حسن روحانی قرارداد‌های نفتی، برجام، «اف‌ای‌تی‌اف» و خرید هواپیما محرمانه بود و همین عده با صد‌ها قرارداد محرمانه، دیگران را متهم می‌کنند (!)
مجلس یازدهم به دنبال آن است کانال‌های اعلام اموال و دارایی مسؤولان متعدد شود و نباید به خوداظهاری اکتفا کرد؛ به همین دلیل این کار مثبت و رو به جلوی مجلس یازدهم با غوغاسازی اصلاح‌طلبان و وارونه جلوه دادن به جامعه معرفی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار