با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام؛
مراسم افتتاحیه پیشخان خدمات کتابخانه ای شهید چراغی در روستای چمکبود بخش مرکزی شهرستان آبدانان، با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۰۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴ 19 October 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛  پیشخان خدمات کتابخانه ای شهید چراغی روستای چمکبود بخش مرکزی شهرستان آبدانان، با حضور سمیه حیدری، مدیرکل و سیدمنصور رجبی، معاون اداره کتابخانه های عمومی استان ایلام، مهین عباسی، سخنگو و عضو موسسه جام (جامعه ایلامیان مقیم مرکز)، سید شکرالله برزگر، رئیس آموزش و پرورش شهرستان آبدانان، صادق سعیدی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان آبدانان، هاجر عزیزی، بخشدار بخش مرکزی آبدانان و جمعی از مسئولین و فعالان فرهنگی این شهرستان، توسط مادر شهید چراغی که این پیشخان مزین به نام وی است، افتتاح شد.

سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در این مراسم، گفت: پیشخانه خدمات کتابخانه ای از سال 1390 در قالب ایستگاه های مطالعه با همکاری سایر دستگاههای اجرایی ایجاد شد که پس از بررسی و رفع نواقص، از سال 1399 مجددا" به شکل پیشخان خدمات کتابخانه ای و با هدف محرومیت زدایی فرهنگی و ایجاد عدالت اجتماعی در توزیع خدمات کتابخانه ای بازطراحی شد و در مناطق روستایی و محلات حاشیه ای و کم برخوردار شهری که فاقد شرایط لازم برای احداث کتابخانه های مستقل هستند، ایجاد می شود.

وی افزود: پیشخان خدمات کتابخانه ای شهید چراغی روستای چمکبود، به همت اداره کتابخانه های شهرستان آبدانان و با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان، موسسه جام(جامعه ایلامیان مقیم مرکز) و اداره آموزش و پرورش شهرستان آبدانان ایجاد شده است.

حیدری اظهار داشت: در این پیشخان، خدمات متنوع کتابخانه ای و فعالیتهای فرهنگی ارائه می شود که توسط کتابخانه امیرکبیر شهر آبدانان از جهات مختلف فنی، اداری و فرهنگی پشتیبانی خواهد شد و جهت پیشبرد امورات آن نیاز به حمایت همه جانبه آموزش و پرورش و مدیر مدرسه روستای چمکبود دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام ادامه داد: پیشخان خدمات کتابخانه ای شهید چراغی تنها اختصاص به دانش آموزان این مدرسه ندارد و عموم مردم با درخواست عضویت و دریافت کارت می توانند از بخشهای مختلف آن استفاده نمایند و براساس توافق صورت گرفته همکاری کاملی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه با تقدیر از خدمات ارزنده فرهنگی مهین عباسی، سخنگو و عضو موسسه جام (جامعه ایلامیان مقیم مرکز)، گفت: اعضای این موسسه دغدغه های فرهنگی فراوانی نسبت به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته دارند و با حضور در بین مردم و بررسی شرایط و استعداد های هر منطقه، خدمات ارزنده ای ارائه می دهند.

حیدری خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان جزو گروه های هدف ما در کتابخانه های عمومی هستند و خدمات گوناگونی در بخش های ویژه به آنها ارائه می شود بنابراین در مناطقی که پیشخان های خدمات کتابخانه ای ایجاد می شود، این افراد همچنان در اولویت برنامه های ما قرار دارند.

مهین عباسی، سخنگو و عضو موسسه جام (جامعه ایلامیان مقیم مرکز)، در بخش دیگری از این مراسم، گفت: موسسه جام تجمعی از نخبگان و فعالان علمی، فرهنگی و اقتصادی ایلامیان مقیم شهر تهران می باشد که در مدت زمان 13 سال از تاسیس آن، خدمات گسترده ای در بخش های مختلف، نه تنها در استان ایلام بلکه در نقاط مختلف کشور ارائه داده است.

وی افزود: هدف موسسه جام انجام فعالیتهای عام المنفعه است که طیف گسترده ای از حمایتهای مالی تا ارائه خدمات فرهنگی که با اولویت مناطق محروم و نیازمندان، شامل می شود و خوشبختانه منشاء کارهای اساسی و ماندگاری شده است که بویژه در بخش های فرهنگی نقش محوری در مناطق هدف دارند.

عباسی اظهار داشت: هدف ورود موسسه جام به بحث کتاب و کتابخوانی، ناشی از دغدغه های فرهنگی است که در بدنه این تشکیلات وجود دارد و با بررسی صورت گرفته در سطح استان ایلام، به این نتیجه رسیدیم که با همکاری کتابخانه های عمومی استان ایلام در ایجاد پیشخان خدمات کتابخانه ای در چند شهرستان این استان همکاری کنیم و با اطمیان خاطر از اثر بخشی و ضرورت وجودی آنها، این برنامه در سایر نقاط استان و حتی کشور ادامه می یابد.

سخنگو و عضو موسسه جام ادامه داد: فعالیتهای فرهنگی این موسسه محدود به ایجاد پیشخانها نیست بلکه اهدای کتاب و بسته های فرهنگی و ایجاد خانه های شاد کودکان با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر، از دیگر اقدامات این مجموعه می باشد.

عباسی در پایان سخنان خود، رویکردهای جدید نهاد کتابخانه های عمومی کشور به ارائه خدمات فرهنگی با جهت گیری توانمند سازی اقشار مختلف جامعه را، اقدامی ارزنده و کم نظیر دانست و با اعلام حمایت از این رویکرد جدید، خواستار توجه ویژه دستگاههای دولتی و عمومی به کتابخانه های عمومی شد.

قابل ذکر در ادامه این برنامه سید شکرالله برزگر، رئیس آموزش و پرورش شهرستان آبدانان در سخنانی کوتاه، فعالیتهای فرهنگی را مکمل برنامه های آموزشی مدارس عنوان کرد و گفت: اغلب مدارس سطح این شهرستان از نظر زیرساختی و تجهیزات مورد نیاز، آمادگی ایجاد پیشخان های کتابخانه ای را دارند.

وی اظهار نمود: کتاب و کتابخوانی نیاز مبرم دانش آموزان است و ایجاد فضای لازم برای پیشبرد این هدف هرچند در مقیاس کوچکی باشد، ارزنده و قابل توجه است و از این جهت با همکاری اداره کتابخانه های شهرستان و گروه های مردمی، برنامه ایجاد پیشخان های جدید تا رسیدن به شرایط هدف گذاری شده را پیگیری می کنیم./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار