به بهانه آغاز فصل بیست و یکم؛
به بهانه آغاز بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال، آمار‌های مربوط به بیست دوره قبلی این رقابت‌ها را بررسی کردیم.
کد خبر: ۱۰۰۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ 19 October 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران موسوم به جام خلیج فارس از روز سه شنبه آغاز می‌شود و ۱۶ تیم حاضر در این مسابقات برای رسیدن به جام قهرمانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.  

در طول بیست دوره قبلی این مسابقات، ۴۱ با هم به رقابت پرداختند و تنها ۷ تیم موفق شدند جام قهرمانی را بالای سر ببرند.  

تیم استقلال از نظر آماری بهترین تیم تمام ادوار لیگ حرفه‌ای بوده، اما پرسپولیس با کسب نتایج خوب در چند فصل گذشته که منجر به قهرمانی‌های پیاپی این تیم شد، تا حدود زیادی فاصله‌اش با استقلال را کاهش داده است.  

در این گزارش آمار‌های کلی بیست دوره گذشته لیگ برتر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.  

بیشترین قهرمانی 

پرسپولیس با ۷ بار قهرمانی در لیگ حرفه‌ای، پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها به شمار می‌رود. قرمز‌های پایتخت در فصول ۸۱–۱۳۸۰، ۸۷–۱۳۸۶، ۹۶–۱۳۹۵، ۹۷–۱۳۹۶، ۹۸–۱۳۹۷، ۹۹–۱۳۹۸، ۱۴۰۰–۱۳۹۹ موفق شدند جام قهرمانی را بالای سر ببرند.  

نکته جالب درباره پرافتخار‌ترین تیم لیگ برتر این است که تا پیش از لیگ شانزدهم پرسپولیس تنها ۲ قهرمانی را تجربه کرده بود، اما این تیم پس از این که در لیگ پانزدهم تا یک قدمی جام پیش رفت و در نهایت قافیه را به استقلال خوزستان واگذار کرد، در ۵ دوره بعدی توانست با هدایت برانکو ایوانکوویچ و یحیی گل مدعی قهرمان بلامنازع فوتبال ایران شود.  

پس از پرسپولیس، سپاهان اصفهان با ۵ قهرمانی در رده دوم قرار دارد. طلایی پوشان تا پیش از قهرمانی‌های پی در پی پرسپولیس، علاوه بر این که پرافتخارترین تیم لیگ برتر بودند، با ۳ قهرمانی پیاپی رکورددار بیشترین تعداد قهرمانی پیاپی در لیگ هم به شمار می‌رفتند.  

قهرمانی پرسپولیس در لیگ نوزدهم

قهرمانی‌های سپاهان در فصول ۸۲–۱۳۸۱،  ۸۹–۱۳۸۸،  ۹۰–۱۳۸۹،  ۹۱–۱۳۹۰ و  ۹۴–۱۳۹۳ قهرمان شد. امیر قلعه نویی (۲ بار)، فرهاد کاظمی، حسین فرکی و زلاتکو کرانچار سرمربیانی بودند که سپاهان را به قهرمانی رساندند.  

پس از این ۲ تیم استقلال با ۳ قهرمانی در رده سوم پرافتخارترین تیم‌های لیگ برتر ایستاده است. استقلال برخلاف ۲ رقیب دیگر خود هیچگاه نتوانسته از عنوان قهرمانی اش دفاع کند و در فصل‌های ۸۵–۱۳۸۴، ۸۸–۱۳۸۷ و ۹۲–۱۳۹۱ جام قهرمانی را بالای سر برده است.  

پس از فولاد خوزستان که ۲ قهرمانی در کارنامه دارد، پاس تهران، استقلال خوزستان و سایپا هر کدام یک بار قهرمان این مسابقات شده اند.  

سپاهان پس از پرسپولیس دومین تیم پرافتخار لیگ برتر است

بیشترین حضور و تعداد بازی 

از میان تمام تیم‌هایی که تاکنون جواز حضور در جام خلیج فارس را به دست آوردند، تنها ۵ تیم سایپا، استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب آهن در تمام ادوار این مسابقات حضور داشتند و تا پایان لیگ بیستم هر کدام ۶۱۰ بازی انجام دادند.  

تیم‌های فولاد و پیکان با ۵۷۶ و ۴۸۶ بازی، از این حیث در رده‌های ششم و هفتم قرار دارند.  

بیشترین پیروزی، کمترین باخت

استقلال با وجود روند نه چندان خوبی که در سال‌های گذشته داشته، به لطف نتایج مطلوبی که در دوره‌های ابتدایی لیگ برتر گرفته در تمام آمار‌ها به جز تعداد قهرمانی از دیگر رقبا پیش است. بیشترین پیروزی و کمترین باخت نیز از این قاعده مستثنی نیست و آبی‌های پایتخت با ۳۰۰ پیروزی در کنار ۱۱۷ باخت بهترین آمار را در میان تیم‌های لیگ برتری دارند.  

پرسپولیس با قهرمانی‌های پیاپی خود فاصله اش با آبی‌ها را کاهش داده و تا پایان لیگ بیستم با رکورد ۲۹۲ برد و ۱۲۵ باخت در رده دوم قرار دارد.

سپاهان با ۲۷۴ پیروزی و ۱۳۶ باخت، ذوب آهن با ۲۳۱ پیروزی و ۱۷۱ باخت، فولاد با ۲۱۸ پیروزی و ۱۵۹ باخت به ترتیب در رده‌های سوم تا پنجم هستند.

استقلال رکوددار بیشترین پیروزی و کمترین باخت در تاریخ لیگ برتر است

بیشترین گل زده، کمترین گل خورده 

استقلال در ۶۱۰ بازی به رکورد قابل توجه ۹۰۰ گل زده رسیده و در مقابل ۵۵۲ بار دروازه اش را باز شده دیده است. پرسپولیس با  ۵۶۴ گل خورده و سپاهان با ۸۷۵ گل زده در بخش دفاع و حمله نزیک‌ترین تعقیب کننده‌های استقلال هستند.

سپاهان که با به ثمر رساندن ۸۷۵ گل ۱۰ گل بیشتر از پرسپولیس به ثمر رسانده، در خط دفاع عملکرد ضعیف تری داشته و با دریافت ۵۷۹ گل یک رده پایین‌تر از پرسپولیس است که ۵۶۴ بار دروازه اش باز شده است.

بیشترین تساوی 

تاکنون تیم‌های فولاد و سایپا با ۲۱۷ تساوی بیشتر از هر تیم دیگری برابر رقیبان خود متوقف شده اند. پس از این ۲ تیم ذوب آهن  با ۲۰۸، سپاهان با ۲۰۰ و سرخابی‌های پایتخت با ۱۹۳ تساوی در این زمینه رکورددار هستند.  

ذوب آهن جزو قدیمی ترین و موفق ترین تیم های لیگ برتر است

بیشترین امتیاز 

استقلال تهران با ۱۰۶۹ امتیاز بیشترین امتیاز را در میان تیم‌های لیگ برتری کسب کرده است. قرمز‌های پایتخت نیز با ۱۰۶۹ امتیاز در رده بعدی قرار دارد. سپاهان و ذوب آهن با ۱۰۲۲ و ۹۰۱ امتیاز پشت سر سرخابی‌های پایتخت هستند.  

بهترین گلزنان 

غلامرضا عنایتی که ۳ بار آقای گل لیگ برتر شده، بدون شک بالاتر از هر ستاره دیگری بهترین گلزن تمام ادوار لیگ برتر است.  او در ۳۲۸ بازی لیگ برتر ۱۴۷ بار گلزنی کرده است. یعنی در هر ۲، ۲۳ بازی یک گل به ثمر رسانده که آمار قابل توجهی است.  

عنایتی سابقه بازی و گلزنی برای چند تیم را در کارنامه دارد، اما بهترین آمار او ۵۹ گلی است که در ۳ مقطع برای استقلال به ثمر رساند.  

دومین گلزن برتر مهدی رجب زاده است که ۱۱۶ بار گلزنی کرده، اما نکته قابل توجه این است که او با به ثمر رساندن ۹۲ گل با پیراهن ذوب آهن، بیش از هر بازیکن دیگری برای یک تیم در جام خلیج فارس گلزنی کرده است.  

آرش برهانی و رضا عنایتی برترین گلزنان تاریخ لیگ برتر هستند

آرش برهانی، مهاجم سال‌های نه چندان دور استقلال نیز به طور مشترک با رجب زاده در رده دوم برترین گلزنان لیگ ایستاده است.  

لوسیانو پریرا مندز، مهاجم برزیلی که اکنون در فولاد خوزستان توپ می‌زدند با ۸۶ گل در رده چهارم برترین گلزنان قرار دارد و بهترین گلزن خارجی این رقابت‌ها است.  

ستارگان نام آشنایی، چون ادینیو، فریدون فصلی، جلال رافخایی، کریم انصاری فرد، محمدرضا خلعتبری، محمد غلامی، محمد قاضی، عماد محمدرضا، سیاوش اکبرپور و سید مهدی سیدصالحی به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.  

پریرا چهارمین گلزن برتر لیگ فوتبال و بهترین گلزن خارجی لیگ برتر ایران است

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار